söndag 13 juli 2014

Contamine Vaucher Pegine.

Tillbaka i Chamonix.

Är på familjesemester i Chamonix men lyckas få till en tur. Har letat på Edvin Mellergård som bor i Cham över sommaren.
Edvin är en ung och ambitiös svensk kille som ni inte hört det sista om.
Vi bestämmer oss för att klättra en klassiker på Pegine. Det passar mej bra då jag lovat att vara nere till kvällen.
Tyvärr så missar jag första liften då det var mer Japaner än väntat i kön.
Hinner dock med den andra kabinen, men fan vad det strular den stannar 4ggr på väg till Plan du aguille.
När jag väl är uppe står Edvin och hoppar.  Bär i väg gör det och det märks att han är väl acklimatiserad.
Vi rusar förbi 2-3 replag och är först till insteget. 
Tyvärr händer det som inte får hända och Edvin sumpar sin kamera då han tar fram jackan i ryggsäcken. Sakta ser vi den glida ner i en crevass.
Vi klättrar på ganska bra och det är inga konstigheter trots att vi inte klättrar ihop tidigare.


Kvalite på graniten.

Det kommer  en fransk guide med klienter så vi väljer att klättra någon variant.
Han säger sig inte gilla svenska klienter då alla män vill vara alpha hannar och inte fungerar i grupp.
Kanske en förvirrad stockholmare som kör saab turbo han har träffat på.
Han visar sig vara en trevlig prick trots att han är snigelätare.


Mer kvalite.



Edvin syr sina egna kläder, fantastiskt tycker jag.

Tyvärr så går det inte tillräckligt fort och vi bestämmer oss för att sno efter 12 repor då Edvin inte vill gå ner
då han skadat knäet tidigare. Väl nere så lyckas vi bärga Edvins Kamera.


Glad Edvin men fungerande kamera.

Vi hade en fin tur trots att vi bailade. Resten av veckan så blev det trevlig familje klättring i fint väder.
Kan redan nu avslöja att jag inte ens var hemma i 20 timmar förän jag drog till Romsdalen och mötte SKRÄCKEN! men det blir en annan historia.




1 kommentar:

Kaj Söderin sa...

Härligt!

Väntar otåligt på nästa inlägg!

/Kaj